torsdag 17 februari 2011

V12 Deckargåta

Varför trodde inte polisen på Karlsson?

Kommissarie Bertil Blom försökte koppla av från alla brott och satt i skogen vid en brasa och grillade korv när en man kom utrusande ur skogen, skrikande:
- Hjälp! Min kamrat är mördad.
- Lugn, sade Blom. Jag är polis. Jag kan nog hjälpa er. Tala om vad som hänt. Mannen stammade, men lyckades få fram sin historia:
- Jag heter Kalle Karlsson och var ute och jagade med min kamrat Olle Ohlsson. Vi satt vid brasan för en timme sedan och skulle just dricka kaffe, som vi värmt i en kaffepanna, då en man kom rusande ur skogen. Han var beväpnad och ville ha våra gevär.
- Det var inte mycket att göra. Men Olle ville inte ge sig och han och mannen började brottas om hans gevär. Ett skott gick av och Olle blev skjuten.

Blom reste på sig, frågade:
- Var ligger Olle? Är det långt?
Kalle Karlsson skakade på huvudet, svarade:
- Det är bara några minuter dit. Jag har försökt få liv i honom länge.
- Vi går dit, föreslog Blom.

Efter en kort promenad kom de till platsen för brottet. En man låg orörlig vid en brasa som ännu brann. En kaffepanna puttrade över brasan. Mannen var död.
- Jo, sade Blom. Han har varit död i en timme.
- Det var ju det jag sade, nickade Kalle Karlsson. Synd att mördaren kom undan…
Blom skakade på huvudet. Han trodde inte på Karlsson.
- Du ljuger, sade Blom. Jag tror att du har arrangerat den här scenen själv.
Varför trodde inte kommissarie Bertil Blom på Kalle Karlssons historia?

2 kommentarer:

  1. För det första så står det att en man kom utrusande ur skogen när Blom sitter och grillar korv. När Kalle berättar sin historia
    så säger han att en MAN kom utrusande ur skogen beväpnad och ville ha deras gevär. Men Olle ville inte ge sig och då började han och mannen brottas. Om nu Kalle var där varför hjälpte inte han sin kompis Olle? Och varför sköt mannen isåfall bara Olle och inte Kalle också? Det är därför vi tror att Blom inte trodde på Kalles "historia" ;)...

    /Megge,Lulu,Moa.

    SvaraRadera
  2. samma som er megge lulu och moa :) /alex

    SvaraRadera